Pembukaan Permohonan Penggajian Pekerja Asing Sub Sektor Perkhidmatan Tukang Gunting Rambut, Pekerja Tekstil Dan Tukang Emas
Permohonan bagi pekerja asing sub sektor Perkhidmatan Tukang Gunting Rambut, Pekerja Tekstil dan Tukang Emas adalah tertakluk kepada:
- Pengusaha India atau ahli Persatuan Perdagangan India di Malaysia sahaja; dan
- Aktiviti perniagaan hendaklah berkait dengan tradisi atau keagamaan masyarakat India.
Akta Pekerjaan & Lain-Lain Perundangan
Pekerja yang dilindungi di bawah Akta Kerja 1955 ialah semua pekerja yang menerima gaji tidak melebihi RM2,000.00 sebulan dan juga semua pekerja manual tanpa had gaji. Jika anda seorang pekerja asing yang sah penggajiannya di negara ini, anda juga dilindungi oleh Akta Kerja 1955.
Kontrak Perkhidmatan & Penamatan
Sekiranya kontrak perkhidmatan tidak menetapkan tempoh masa notis, tempoh notis hendaklah seperti berikut:
1) 4 minggu notis - jika bekerja kurang daripada dua(2) tahun;
2) 6 minggu notis - jika bekerja 2 tahun atau lebih tetapi kurang daripada 5 tahun;
3) 8 minggu notis - jika bekerja 5 tahun atau lebih.
Kerja Lebih Masa, Hari Rehat Dan Jam Bekerja
Pekerja yang dikehendaki bekerja pada hari rehat, hendaklah dibayar tambahan sehari gaji kadar yang biasa bagi pekerja tersebut.
Apa yang boleh saya adu kepada KSM?
Semua aduan terhadap KSM/Jabatan/Agensi yang berkaitan dengan tindakan dan keputusan KSM/Jabatan/Agensi yang dirasakan tidak adil dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.
Adakah pelbagai aduan boleh dirujuk kepada KSM?
Ya, jika ia merupakan aduan terhadap KSM/Jabatan/Agensi KECUALI aduan terhadap:
i. Dasar-dasar kerajaan. Perkara-perkara yang di bawah bidang kuasa:
ii. Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC);
iii. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM);
iv.Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP);
v.Jabatan Bantuan Guaman;
vi. Mahkamah.
Apa yang perlu saya masukkan dalam aduan kepada KSM?
Maklumat yang perlu diisi
i. Nama - Jenis Pengadu;
ii. No. Kad Pengenalan - Tajuk Aduan;
iii.Jantina - Butiran Aduan;
iv.Alamat - Aduan Terhadap Bahagian/Jabatan/Agensi;
v.Negara/Negeri/Daerah - Tindakan yang telah diambil pengadu;
vi.Telefon/E-mel - Tindakan yang dikehendaki dari KSM;
vii.Pekerjaan.